Statut Polskiego Towarzystwa Limfologicznego
nadany uchwałą Walnego Zebrania Członków dnia 22 listopada 2006 roku
Tytuł I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Polskie Towarzystwo Limfologiczne, zwane dalej Towarzystwem, jest Stowarzyszeniem, działającym na podstawie przepisów ustawy prawo o stowarzyszeniach i postanowień niniejszego Statutu. Towarzystwo posiada osobowość prawną.
- Towarzystwo jest samorządnym zrzeszeniem osób fizycznych, działających na rzecz popularyzacji i rozwoju limfologii, między, innymi przez wdrażanie najnowszych metod w dziedzinie drenażu limfatycznego i terapii przeciwzastoinowej oraz organizację szkoleń i wydawanie certyfikatów, a także tworzenie i rozwój nowych kierunków ośrodku/ach szkolno-wychowawczym.
- Nazwa Towarzystwa jest prawnie zastrzeżona.
- Siedzibą Towarzystwa jest miasto Chorzów.
- Towarzystwo prowadzi działalność na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
- Towarzystwo może być członkiem organizacji krajowych i międzynarodowych, o podobnym profilu działania.
- Czas trwania Towarzystwa jest nieograniczony.
§ 3
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków.
- Towarzystwo może zatrudniać osoby niezbędne do obsługi realizowanych zadań (księgowość, sekretariat). Do realizacji wybranych działań Towarzystwo może zatrudniać odpowiednie osoby, w tym także swoich członków.
Tytuł II
Cele i sposoby działania
§ 4
Do celów Towarzystwa należy:
- szerzenie zdobyczy nauki w dziedzinie fizjoterapii, a w szczególności w zakresie limfologii i terapii przeciwzastoinowej, oraz nauk pokrewnych,
- upowszechnianie i wdrażanie wiedzy i zdobyczy praktycznych z dziedzin wymienionych w pkt 1, w tym organizowanie zajęć rehabilitacyjnych i rozwój kształcenia zawodowego w tym zakresie, ze szczególnym naciskiem na kształcenie osób niepełnosprawnych (niewidomych i słabowidzących),
- przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i opieka społeczna, przez działania skierowane na najwszechstronniejszą rehabilitację i leczenia osób chorych, rozumianych jako proces osiągania optymalnego poziomu funkcjonowania w społeczeństwie po to, by zapewnić im możliwość kierowania własnym życiem, a także wyzwalanie inicjatywy wśród osób posiadających wiedzę i umiejętności w dziedzinie fizjoterapii, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych (niewidomych i słabowidzących) oraz organizowanie zajęć rehabilitacyjnych,
- aktywizacja zawodowa, w tym poradnictwo zawodowe oraz podnoszenie aktywności zawodowej osób posiadających wiedzę i umiejętności w dziedzinie fizjoterapii, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych (niewidomych i słabowidzących) oraz organizowanie zajęć rehabilitacyjnych,
- działania zmierzające do podniesienia kwalifikacji osób niepełnosprawnych (niewidomych i słabowidzących)
- działalność naukowa z zakresu limfologii, z naciskiem na badanie możliwości praktycznego zastosowania najnowszych osiągnięć naukowych w tej dziedzinie;
- reprezentowanie interesów zawodowych i naukowych swoich członków, podnoszenie etyki zawodowej.
§ 5
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- prowadzenie zajęć leczniczych w zakresie fizjoterapii, masażu, gimnastyki, terapii przeciwzastoinowej i innych dziedzinach pokrewnych, zarówno na rzecz dzieci, jak i osób dorosłych,
- organizowanie kształcenia zawodowego w dziedzinie fizjoterapii, w tym organizowanie kursów szkolenia i doskonalenia zawodowego, warsztatów psychologicznych i przedsięwzięć pokrewnych, oraz wystawianie certyfikatów poświadczających uczestnictwo i zdobycie umiejętności przekazywanych podczas wymienionych kursów i warsztatów,
- prowadzenie poradnictwa zawodowego i pośrednictwa pracy dla osób posiadających wiedzę i umiejętności z zakresu fizjoterapii,
- dystrybucję specjalistycznego sprzętu rehabilitacyjnego,
- sprawowanie opieki nad osobami starszymi w zakresie schorzeń i chorób wymagających zastosowania leczenia i terapii z wykorzystaniem osiągnięć fizjoterapii,
- działalność dokumentacyjną i wydawniczą, a zwłaszcza gromadzenie, opracowywanie, udostępnianie i wydawanie wszelkich publikacji dotyczących fizjoterapii, a w szczególności w zakresie drenażu (limnologii) limfatycznego i terapii przeciwzastoinowej, oraz nauk pokrewnych
- współpracę ze środkami społecznego przekazu w zakresie upowszechnienia wiedzy na temat fizjoterapii, a w szczególności w zakresie limfologii i terapii przeciwzastoinowej, oraz nauk pokrewnych
- zbieranie środków finansowych i rzeczowych na prowadzenie działalności statutowej,
- inną działalność korzystną dla realizacji celów statutowych.
§ 6
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych odrębnymi przepisami poprzez:
- a) praktyka lekarska (85.12.Z PKD),
- b) działalność fizjoterapeutyczna (85.14.A PKD),
- Dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Towarzystwo służy do realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Działalność gospodarcza może być prowadzona wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.
- W zakresie celów i sposobów realizacji celów statutowych Towarzystwo może prowadzić działalność odpłatną pożytkupublicznego oraz działalność nieodpłatną pożytku publicznego, zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
- Towarzystwo może prowadzić statutową działalność odpłatną pożytku publicznego w sferze zadań publicznych w zakresie:
- a) kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (80.42.B PKD),
- b) szkolnictwo średnie zawodowe (80.22.D PKD),
- Towarzystwo może prowadzić statutową działalność nieodpłatną pożytku publicznego w sferze zadań publicznych w zakresie:
- a) praktyka lekarska (85.12.Z PKD),
- b) działalność fizjoterapeutyczna (85.14.A PKD),
- Działalność Towarzystwa, o której mowa w ust. 1, 4, 5 i 6 powyżej, może być realizowana w odpowiednich formach, w tym również w ramach wyodrębnionych jednostek organizacyjnych Towarzystwa, nie mających charakteru jednostek terenowych i nieposiadająych osobowości prawnej, takich jak:
- a) centrum rehabilitacji,
- b) niepubliczny zakład opieki zdrowotnej,
- c) działalność paramedyczna (85.14.E PKD),
- d) działalność związana z ochroną zdrowia ludzkiego pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana (85.14.F PKD)
- e) działalność związana z poprawą kondycji fizycznej (93.04.Z),
- f) pomoc społeczna pozostała, bez zakwaterowania (85.32.C)
- g) sprzedaż hurtowa wyrobów farmaceutycznych, medycznych i ortopedycznych (51.46.Z PKD),
- h) sprzedaż hurtowa pozostałych artykułów użytku domowego i osobistego (51.47.Z PKD)
- i) pozostała sprzedaż hurtowa (51.90.Z PKD),
- j) sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych i ortopedycznych (52.32.Z PKD),
- k) sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i artykułów użytku domowego, gdzie indziej niesklasyfikowana(52.44.Z PKD),
- l) sprzedaż detaliczna artykułów nieżywnościowych, w wyspecjalizowanych sklepach, gdzie indziej niesklasyfikowana (52.48.G PKD),
- m) sprzedaż detaliczna bezpośrednia prowadzona poza siecią sklepową (52.63.A PKD),
- n) sprzedaż detaliczna pozostała prowadzona poza siecią sklepową, gdzie indziej niesklasyfikowana (52.63.B PKD),
- o) działalność komercyjna pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana (74.87.B PKD),
- p) działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (91.33.Z PKD).
- c) szkolnictwo zawodowe pozostałe (80.22.F),
- d) doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (74.14.A PKD),
- e) działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników (74.50.A PKD),
- f) prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji (73.10.F),
- g) prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (73.10.H),
- h) wydawanie książek (22.11.Z PKD),
- i) wydawanie gazet (22.12.Z PKD),
- j) sprzedaż detaliczna książek (52.47.A PKD),
- k) sprzedaż detaliczna gazet i artykułów piśmiennych (52.47.B PKD),
- c) działalność paramedyczna (85.14.E PKD),
- d) działalność związana z ochroną zdrowia ludzkiego pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana (85.14.F PKD),
- e) działalność związana z poprawą kondycji fizycznej (93.04.Z),
- f) pomoc społeczna pozostała, bez zakwaterowania (85.32.C)
- g) kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (80.42.B PKD),
- h) szkolnictwo średnie zawodowe (80.22.D PKD),
- i) szkolnictwo zawodowe pozostałe (80.22.F),
- j) doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (74.14.A PKD),
- k) działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników (74.50.A PKD),
- l) prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji (73.10.F),
- m) prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (73.10.H),
- n) wydawanie książek (22.11.Z PKD),
- o) wydawanie gazet (22.12.Z PKD),
- p)działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (91.33.Z PKD).
- c) ośrodek szkolno-wychowawczy,
- d) warsztat terapii zajęciowej,
- e) zakład aktywności zawodowej,
- f) zakład pracy chronionej,
- g) centrum integracji społecznej,
- h)agencja zatrudnienia,
- i) inne formy organizacyjne, o zbliżonym profilu do wyżej wymienionych, jeśli pozwalają one realizować cele Towarzystwalepiej niż w formach przewidzianych w lit. a-h.
Tytuł III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 7
- Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i osoby prawne.
- Osoba prawna może być wyłącznie członkiem wspierającym Towarzystwa.
- Cudzoziemcy nie mający miejsca zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej mogą również wstępować do Towarzystwa.
§ 8
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- 1. członków zwyczajnych
- 2. członków wspierających,
- 3. członków honorowych.
§ 9
- Członkami zwyczajnymi mogą zostać osoby fizyczne, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawione praw publicznych, zainteresowane działalnością Towarzystwa.
- Członkami wspierającymi mogą zostać osoby prawne, zainteresowane działalnością Towarzystwa.
- Członkami honorowymi mogą zostać osoby fizyczne, które wniosły wybitny wkład w rozwój idei Towarzystwa lub w inny, szczególny sposób oddały zasługi dla Towarzystwa.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje Zarząd w drodze uchwały, na podstawie ich pisemnej deklaracji.
- Nadanie godności członka honorowego następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków, na wniosek Zarządu.
§ 10
- Członkowie zwyczajni posiadają następujące uprawnienia:
- a) czynne i bierne prawo wyborcze do władz Towarzystwa,
- b) prawo do uczestniczenia w zebraniach, szkoleniach, odczytach, konferencjach, sympozjach, itp. zorganizowanych przez władze Towarzystwa,
- Członek zwyczajny obowiązany jest do:
- a) przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
- b) regularnego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Towarzystwa ustanowionych przez Zarząd,
- Członek honorowy, będący jednocześnie członkiem zwyczajnym, posiada wszystkie wymienione w ust. 1 uprawnienia, oraz jest zwolniony z opłacania składki członkowskiej.
- Członek honorowy, nie będący członkiem zwyczajnym, nie posiada czynnego i biernego prawa wyborczego, oraz jest zwolniony z opłacania składki.
- Członek wspierający posiada wszystkie wymienione w ust. 1 uprawnienia, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członek wspierający jest zobowiązany do przestrzegania Statutu, regulaminów i chwał władz Towarzystwa.
- Członek wspierający i honorowy, nie będący członkiem zwyczajnym, ma prawo brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Towarzystwa.
- c) korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Towarzystwa,
- d) głaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Towarzystwa,
- e)zaskarżanie do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu o wykluczeniu z Towarzystwa.
- c)aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów Towarzystwa.
§ 11
- Członkostwo w Towarzystwu ustaje w przypadku:
- a) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Towarzystwa, zgłoszonej Zarządowi na piśmie,
- b) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
- W przypadkach określonych w ust. 1 lit. c-d) powyżej, uchwały podejmuje Zarząd Towarzystwa. Zarząd obowiązany jest zawiadomić członka o wykluczeniu, podając przyczyny wykluczenia, wskazując jednocześnie na prawo odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. W razie wniesienia odwołania o wykluczeniu z Towarzystwa decyduje Walne Zebrania Członków w drodze uchwały.
- Od uchwały Walnego Zebrania o pozbawieniu członkostwa honorowego odwołanie nie przysługuje.
- c) wykluczenia z Towarzystwa na skutek stwierdzenia przez Zarząd rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień, uchwał i regulaminów,
- d) wykluczenia w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego stwierdzającego popełnienie przestępstwa z winy umyślnej lub orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych,
- e) pozbawienia członkostwa honorowego w wyniku uchwały Walnego Zebrania, która członkostwa nadała.
Tytuł IV
Organy Towarzystwa
§ 12
- Władzami Towarzystwa są:
- a) Walne Zebranie Członków,
- b) Zarząd,
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Towarzystwa trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczny kandydatów.
- Uchwały władz Towarzystwa podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków, chyba że Statut stanowi inaczej. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
- W przypadku rezygnacji, wykluczenia lub śmierci członka władz Towarzystwa w trakcie kadencji, Walne Zebranie Członków dokona w terminie 3 miesięcy wyborów uzupełniających.
- c) Komisja Rewizyjna,
- d) Prezes Honorowy.
Walne Zebrania Członków
§ 13
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
- a) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
- b) z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi, nie będący członkami zwyczajnymi oraz zaproszeni goście.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 30 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków za pośrednictwem poczty elektronicznej z potwierdzeniem odbioru, telefaksu lub listu poleconego z potwierdzeniem odbioru. W sprawach pilnych dla celów lub istnienia Towarzystwa Zarząd może dokonać zawiadomienia o Zebraniu na 10 dni przed planowanym terminem.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają przy obecności:
- a) w pierwszym terminie - liczby członków określonej w § 12 ust. 3 Statutu,
- b) w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu 30 minut późnej od pierwszego terminu, bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku.
- Obradami Walnego Zebrania kieruje Prezes Honorowy lub w razie jego nieobecności, osoba wyznaczona przez Zebranie. Członek ustępujących władz nie może przewodniczyć obradom Walnego Zebrania.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
- a) z własnej inicjatywy, wyrażonej w formie uchwały
- b) na pisemny i umotywowany wniosek Komisji Rewizyjnej
- W przypadkach określonych w ust. 8 lit. b) i c) powyżej, Nadzwyczajne walne Zebranie Członków winno być zwołane nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia odpowiedniego wniosku Zarządowi.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Obraduje nad sprawami, w których zostało zwołane.
- Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:
- a) określenie głównych kierunków działania Towarzystwa,
- b) uchwalenie statutu i jego zmian,
- Członek, który nie może wziąć osobistego udziału w Zebraniu może być reprezentowany przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo wymaga formy pisemnej.
- Pełnomocnikiem na Zebraniu może być ustanowiony również inny członek Towarzystwa uprawniony do głosowania.
- Każdy pełnomocnik może reprezentować nie więcej niż pięciu członków Towarzystwa.
- c) na pisemny i umotywowany wniosek co najmniej 1/3 członków zwyczajnych.
- c) uchwalanie regulaminów obradowania Walnego Zebrania Członków,
- d) wybór i odwoływanie członków władz Towarzystwa,
- e) rozpatrywanie i zatwierdzanie w terminie do 30 czerwca każdego roku sprawozdań władz Towarzystwa oraz udzielania członkom władz absolutorium,
- f) zatwierdzanie budżetu Towarzystwa,
- g) rozpatrzenie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Towarzystwa lub jego władze,
- h) rozpatrzenie odwołań w sprawach członkowskich od uchwał Zarządu,
- i) podjecie uchwał o przynależności do innych organizacji i ich związków oraz o wystąpieniu z nich,
- j) podejmowanie uchwały w sprawie nabycia lub zbycia nieruchomości,
- k) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku;
- l) nadanie i pozbawienie godności członka Honorowego,
- m) powoływanie i odwoływanie Prezesa Honorowego,
Zarząd
§14
- Zarząd jest organem wykonawczym i kieruje całokształtem działalności Towarzystwa uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
- Zarząd składa się z 5 członków, w tym prezesa i wiceprezesa, sekretarza i skarbnika oraz członka zarządu, powoływanych przez Walne Zebranie Członków.
- Powołanie do pełnienia funkcji Prezesa i Wiceprezesa Zarządu następuje w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków. Natomiast wyboru skarbnika i sekretarza dokonuje Zarząd, ze swego grona, na pierwszym posiedzeniu po wyborach.
- Zasady działania Zarządu ustala regulamin uchwalony przez Zarząd.
- Do reprezentacji i składania w imieniu Towarzystwa oświadczeń woli, w tym zaciągania zobowiązań w imieniu Towarzystwa, upoważniony jest Prezes lub Wiceprezes Towarzystwa samodzielnie.
- Do zakresu działania Zarządu należy:
- a) realizacja celów Towarzystwa oraz uchwał Walnego Zebrania Członków,
- b) określenie szczegółowych kierunków działania,
- c) podejmowanie uchwał w sprawie przyjmowania i wykluczania członków,
- d) decydowanie o wysokość składki członkowskiej oraz innych świadczeń, ulg i zwolnień od tych składek i świadczeń,
- e) ustalanie budżetu Towarzystwa,
- f) zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- g) sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa,
- h) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
- i) przedstawianie Zebraniu Członków propozycji dotyczących nawiązania współpracy z podmiotami posiadającymi zadania i cele zbliżone do celów Towarzystwa,
- j) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku ruchomego,
- k) podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań majątkowych w imieniu Towarzystwa do kwoty określonej przez Walne Zebranie Członków,
- l) organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
- m) prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
- n) podejmowanie innych działań, uchwał i decyzji niezbędnych w realizacji celów Towarzyszenia i wykonywania uchwał Walnego Zebrania członków.
§ 15
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż 6 razy w roku. Posiedzenia zwołuje się za pośrednictwem faksu, e-mail lub listu poleconego przez Prezesa lub na prośbę przynajmniej dwóch członków Zarządu z przynajmniej 10 dniowym uprzedzeniem. W przypadkach określonych w § 16 ust. 7 lit. c) Statutu prawo zwołania posiedzenia Zarządu przysługuje również Komisji Rewizyjnej.
- Do podjęcia uchwał przez zarząd wymagana jest obecność większości członków Zarządu, chyba że statut stanowi inaczej.
- Zarząd może większością głosów podjąć uchwałą o wykluczeniu z Zarządu członka, który nie uczestniczył w trzech kolejnych posiedzeniach zarządu.
- W przypadku wykluczenia członka Zarządu bądź też jego śmierci lub dymisji, Zarząd działa na dotychczasowych zasadach do czasu powołania przez Walne Zebranie nowego członka Zarządu w miejsce ustępującego.
- Skarbnik wykonuje wszystkie zadania administracyjno-księgowe niezbędne do funkcjonowania Towarzystwa.
- Główne obowiązki Sekretarza to:
- a) redagowanie protokołów zgromadzeń członków,
- b) redagowanie protokołów posiedzeń Zarządu,
- c) dokumentowanie innych czynności organów Towarzystwa,
Rada Nadzorcza
§ 16
- Rada Nadzorcza jest władzą Towarzystwa powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Rada Nadzorcza składa się z 3 członków, w tym przewodniczącego, jego zastępcy oraz sekretarza.
- Osoby powołane w skład Rady Nadzorczej muszą spełniać następujące warunki:
- a) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
- b) nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
- Na pierwszym posiedzeniu po wyborach, Rada Nadzorcza wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza. Zasady działania Rady Nadzorczej ustala regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą.
- Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywa się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 2 razy w roku. Posiedzenia zwołuje się za pośrednictwem faksu, e-mail lub listu poleconego przez Przewodniczącego lub na prośbę zastępcy przewodniczącego lub sekretarza z przynajmniej 14 dniowym uprzedzeniem.
- Do zakresu działania Rady Nadzorczej należy:
- a) sprawowanie stałego nadzoru nad działalnością Towarzystwa,
- b) wyznaczanie głównych kierunków działania Towarzystwa;
- Członkowie Rady Nadzorczej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzenia Zarządu i nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.
- W celu wykonania swoich obowiązków Rada Nadzorcza może badać wszystkie dokumenty Towarzystwa, ma prawo żądania od członków i władz Towarzystwa złożenia pisemnych lub ustnych sprawozdań i wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
- c) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154, poz. 1799, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 60, poz. 535).
- c) inicjowanie działalności naukowej, dokumentacyjnej i wydawniczej Towarzystwa i nadzór nad tą działalnością;
- d) podejmowanie działań w zakresie rozwoju oraz propagowaniu nauki limfologii;
- e) nadzór nad opracowywaniem programów nauczania, organizacją i prowadzeniem kształcenia zawodowego w formie warsztatów, szkoleń, kursów z zakresu fizjoterapii;
- f) kontrolowanie spraw finansowych Towarzystwa pod względem celowości wydatków, rzetelności sprawozdawczości i gospodarności,
- g) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i lustracji,
- h) prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu, a także zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków,
- i) prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków, w razie nienależytego wykonywania swoich obowiązków przez Członka Zarządu, celem rozpatrzenia wniosku Rady Nadzorczej dotyczącego odwołania Członka Zarządu ze sprawowanej funkcji,
- j) zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem,
- k) zawieszenie, z ważnych powodów, w czynnościach poszczególnych lub wszystkich członków zarządu oraz delegowanie członków Rady Nadzorczej, na okres nie dłuższy niż trzy miesiące, do czasowego wykonywania czynności członków zarządu, którzy zostali odwołani, złożyli rezygnację albo z innych przyczyn nie mogą sprawować swoich czynności,
- l) składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium Członkom Zarządu Towarzystwa,
- m) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
Tytuł V
Majątek i fundusze
§ 17
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 18
- Źródłami powstania majątku Towarzystwa są:
- a) opłaty wpisowe i składki członkowskie,
- b) dotacje, granty,
- Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Towarzystwa. Wpłaty gotówkowe, winny, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na to konto.
- Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku.
- Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki, wg zasad określonych przez Zarząd, w ciągu czterech tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Towarzystwa.
- Wysokość składek określa uchwałą Zarząd.
- Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- c) darowizny, zapisy, spadki, dotacje i subwencje,
- d) wpływy z działalności statutowych Towarzystwa w tym ze zbiórek publicznych i działalności gospodarczej,
- e) wpłaty dokonywane przez członków wspierających,
- f) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Towarzystwa.
§ 19
Towarzystwu zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczeń zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do jego członków, członków jego organów lub pracowników oraz osób z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowadztwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku Towarzystwa na rzecz ich członków Towarzystwa, członków jego organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku Towarzystwa na rzecz członków Towarzystwa, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Towarzystwa,
- zakup na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
Tytuł VI
Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 20
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Towarzystwa.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Towarzystwa, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855 z późniejszymi zmianami).